neděle 26. dubna 2015

Zpátky

Ahoj všici,

po dlouhé pauze jsem zase zpátky! A to v plné síle! Čas hrozně letí a v tom shonu řešení bakalářky, kontrol kolena, práce, školy a dalších věcí okolo, mi nezbývalo ani trochu času na to, abych napsala pár řádek. Když se dostávám domů kolem půl 10 večer, jsem ráda, že se rychle umyju a skočím do pelechu! Ale mezi přejezdy mi zbývalo spoustu času na přemýšlení! Jak jíst a nejíst? Jak často? Kolik?
V poslední době se hodně setkávám s odlišnými názory, ze kterým se nejednomu zamotá hlava. Zvláště pak těm, kteří ve svém stravování, životosprávě a životním stylu vůbec, ještě nemají úplně jasno.

O co se jedná? Jak jíst a jak nejíst? Kolik porcí denně? Jak velké? Kolik makroživin?
Většina článků píše, že ideální počet je 5-6 jídel denně po 2-3 hodinách. Přičemž porce mají být menší, ale složené ze všech makroživin, tj. tuky, cukry a bílkoviny.

Ovšem v posledních dnech jsem potkala nemálo článků, které se proti tomuto způsobu stravování ohrazují a píší, že i z evolučního hlediska je nejlepší jíst tři jídla denně. Různě to zdůvodňují i co se hormonální aktivity těla a s tím souvisejícím budováním svalů týká. Zatím jsem to více neřešila a nečetla ze dvou důvodů - momentálně na to nemám čas a za druhé vyznávám ten první styl, i když se nechám ráda poučit.

A proč vyznávám první styl? Mám své návyky, naučila jsem se jíst pravidelně každé 2-3 hodiny. Pokud nejím více jak 3 hodiny, tělo mi hladem připomíná, že jsem zapomněla (nezapomněla, ale vzhledem k nějakým nečekaným událostem jsem neměla třeba možnost svačit). A s přehledem si pokryji příjem makroživin. A je mi fakt nepohodlné, když mám a kručí mi v žaludku, navíc to pak vyvolává záchvaty nekontrolovatelných chutí a nakonec se přejím více, než kdybych pravidelně jedla. Nejsou to dostatečné důvody? Pro mě osobně ano!

Se sportovní aktivitou se samozřejmě musí navýšit i příjem. Ten by měl stále pokrývat bazální metabolismus i po tom, co jsme něco vydali. Tudíž je dobré kontrolovat si, kolik toho vydáte a kolik toho přijmete. Chcete-li hubnout, je stejně nezbytné pokrýt bazální metabolismus, jinak se dočkáte spíše jo-jo efektu, než kýženého výsledku, který bude trvat delší dobu, anebo naopak začnete směřovat do oblastní zvaných poruchy příjmu potravy.

S každou aktiviou vydáváme nějakou energii, část toho, co přes den sníme, zase spálíme. Kdekoli na internetu se dá orientačně spočítat Váš bazální metabolismus, nicméně ten nebere v potaz množství svalů. A od něj se odvíjí veškerý další příjem, stejně tak se dá orientačně spočítat, kolik jste toho daným sportem spálili a i to, jak vhodně doplnit energii, kterou jste vydali. Nezapomínejte, že pokrytí základního příjmu je jedna z nejdůležitějších věcí! Alespoň pro mě! Mé tělo pak nemá tendenci ukládat si tuky a měnit si cukry na tuky. Cítím se mnohem lépe, nebývám unavená, mám příjemně plné bříško a je mi prostě hrozně fajn. A za to to přece stojí.

V některých z dalších článků se budu krátce věnovat tomu, jak si rozložit makroživiny k sobě samému tak, jak to mám já. Krátce se budu věnovat i sportovním aktivitám, výkonům v tréninku i tomu, jak se dobře namotivovat.

Žádné komentáře:

Okomentovat